Rozvojové programy na MU: Klíč k profesnímu růstu a spolupráci očima Pavla Kaplera

„Pokud by to bylo možné, velmi rád bych se přihlásil do nějakého navazujícího programu…“ takto se vyjádřil ke své účasti v rozvojových programech TalentManažer pan Ing. Pavel Kapler, Ph.D, zaměstnanec Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU - dlouholetý manažer a šéf logistických operací výzkumného programu CARP (Czech Antarctic Research Programme). Následujícími řádky přibližujeme jeho nedávnou zkušenost v roli účastníka rozvojových programů Centra rozvoje kompetencí (CERPEK).

2. 4. 2025 Eliška Sobotková

Bez popisku

„O rozvojových programech jsem se dozvěděl z hromadného e-mailu pro zaměstnance a přihlásil jsem se na stránkách CERPEK, tedy online. Pak jsem z e-mailu nadřízeného zjistil, že to mělo jít přes něj; poněkud se jej tehdy dotklo, že byl v tomto obejit, ale vše jsme si vysvětlili, nadřízený mou účast na vzdělávacím programu podpořil a Personální oddělení zařídilo zbytek.“ V této době Přírodovědecká fakulta MU nově zastřešila rozvoj a vzdělávání zaměstnanců/kyň směrnicí děkana a na fakultě vznikla i pozice Specialisty pro rozvoj a vzdělávání. Veškerá komunikace a procesy byly tudíž v samém začátku. I přes tato drobná nedorozumění se ovšem podařilo vše zařídit tak, aby účasti v programu nic nebránilo.

Osoba v červené bundě s logy letecké záchranné služby stojí na skalnatém terénu s výhledem na moře.

Rozvojové programy realizované CERPEK jsou mezi zaměstnanci/kyněmi dlouhodobě velice žádané a poptávka stále převyšuje nabídku. Motivace ale už dávno není vnějšího charakteru a rozhodně se nikdo neúčastní vzdělávání tzv. „za trest“. Osobní potřeba rozvoje a získání nových schopností důležitých k práci je zde na prvním místě. Nejinak tomu bylo i u dr. Kaplera. „Mým hlavním motivem bylo navázání nových kontaktů a posílení mezifakultní spolupráce seznámením se s kolegy na zajímavých/klíčových pozicích MU, a hned na druhém místě další rozvoj mých manažerských dovedností.“ Motivace se u účastníků pojí i s osobními očekáváními od programu, která pan doktor považuje ve svém případě za naplněná. Pokud tomu tak v některých případech ale není, můžeme díky zpětné vazbě všech účastníků dále spolupracovat s CERPEK na zkvalitnění obsahu a také na cílenějším výběru jednotlivých účastníků na naší straně. Nominace probíhají kontinuálně ve spolupráci s vedoucími pracovníky fakulty. V návaznosti na to budou další výzvou individuální rozhovory, které si budou klást za cíl ověřit skutečnou potřebu a aktuálnost účasti v programu.

Co se týká obsahové stránky programů, je třeba, aby lektoři uspokojili celkem široké portfolio potřeb jednotlivých účastníků a pomohli rozvíjet různé úrovně manažerských dovedností. I tento náročný požadavek hodnotí dr. Kapler pozitivně a dodává: „…lektoři se snažili vycházet vstříc potřebám všech účastníků, i když pro některá specifická zadání občas nezbyl z různých důvodů prostor“. Obecně pak hodnotí absolvování celého programu jako velmi přínosné a spolu s dalšími účastníky jednoznačně doporučují dalším zájemcům, aby rozvojových programů využili, stejně tak jako i nabídky samostatných workshopů, které pro akademiky i neakademiky CERPEK připravuje.

Získané přenositelné dovednosti z rozvojových programů nabývají na důležitosti i v rámci excelentních terénních programů. Třeba toho, který každoročně probíhá v Antarktidě, a z kterého se poměrně nedávno vrátila další úspěšná expedice. „V obou kurzech (Talent i Manažer) bylo pro řízení expedic leccos použitelného… Některé techniky z těchto kurzů jsme úspěšně integrovali do našich standardních postupů i povinného předexpedičního školení pro účastníky antarktických výprav, takže možná i díky tomu a dobré přípravě nás žádná krize letos nepotkala.“

Věříme, že dovednosti a znalosti, které absolventi rozvojových kurzů získali, jim pomohou posouvat jejich každodenní práci na vyšší úroveň a díky osvojeným nástrojům bude jejich práce efektivnější. Pokud i Vy máte zájem posunout svoje vědění a kompetence dál, neváhejte se obrátit na fakultní koordinátorku – specialistku pro rozvoj a vzdělávání, Mgr. Elišku Sobotkovou.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.